WEGWIJZER NAAR FERMONT

10 april 2015 - Bertrix, België

Mooie dagtrip vanaf Bertix, Belgie

WEGWIJZER NAAR FERMONT

We volgen de weg die we al gevolg hebben naar Stenay tot in ORVAL:

We volgen de via Cugnon, wegwijzers naar HERBEUMONT en  FLORENVILLE, maar voor Florenville, we hebben de camping 22 km verlaten, in CHASSEPIERRE stoppen we even om van een prachtig panorama te genieten.

We rijden verder naar FLORENVILLE center, waar we de weg naar ( 8 km ) ORVAL en VIRTON nemen. Aan de abdij rijden we rechtdoor, richtig Virton, tot in ( 5 km ) LIMES waar we rechts afslaan ( weg nr. 895) naar AVIOTH dat een 7 km verder ligt.

Hier bezoeken we de kathedraal.

We rijden terug de grote weg op richting MONTMEDY.Als we tijd hebben rijden we het fort in: MONTMENY-HAUT volgen waar we ook kunnen picknicken.

Nu op weg naar MARVILLE. De omheinde grote gebouwen links en rechts van de weg die we passeren is inderdaad een gevangenis. Maar juist buiten Montmédy bezoeken we eerst nog een Duist kerkhof van de eerste wereldoorlog.

12 km. Verder in Marville centrum, kunnen we, als we geluk hebben de speciale kerk, waar gewoon HET GELOOF vereerd wordt bezichtigen en een bezoekje brengen aan de openbare toilletten, dit vooral voor de dames.  Wegwijzer volgen naar HET KERKHOF van ST HILARIUS waar we zeker eenkijkje moet nemen.

Nu naar onze hoofdbestemming. Op de grote weg naar LONGUYON. Hoe korter we bij Longuyon komen des te meer kazematten we overal opmerken. Straks hier meer uitleg over.

In LONGUYON ( 12,5 km verder ) aan de verkeerslichten slaan we links af richting METZ

100 m verder weer verkeerlichten naar rechts en na 50 m. moeten we links onder een brug door. Hier is FORT DE FERMONT al aangegeven. We stijgen ( zelfs haarspeldbochten) om 6,5 km verder naar rechts, de weg naar de parking 1,5 km verder te bereiken.

Auto’s laten staan en we gaan te voet naat het fort. VERGEET DE WARME KLEDIJ NIET!

DE TERUGWEG:

We verlaten de parking, via de weg die we gekomen zijn, maar aan het eerste kruispunt steken we rechtover richting FERMONT en dus niet naar Longuyon. Via MONTIGNY naar TELLANCOURT. Pas op, ( 10 km vanaf de parking waar we vertrokken zijn ) op het kruispunt de richting VIRTON nemen. We blijven richting Virton volgen 13,5 km ver. ( We zijn op de ring rond Virton ). We zien aan de rechterkant de wegwijzer naar FLORENVILLE. Dit is de weg die ons over ORVAL, en Florenville terug naar de camping in BERTRIX zou moeten wijzen. Een viertal km voorbij de laatste afdraai in Virton, in het centrum van GEROUVILLE is rechts een uitgeholde boom die omgevormd is tot een kappelletje. In FLORENVILLE vinden we de wegwijzers naar Bertrix terug. Aan te raden juist voor het ( markt)plein in Florenvillen de richting Bertrix nemen, om via ( 12 km links ) St Medrard, ( 5,5 km) GRRIBOMONT. ( 3 km ) ORGEO en zo terug naar de camping te rijden. Vergeet niet als je onder de spoorwegbrug door bent, jenaar links moet.

1. The Borderliner:
    11 april 2015
    Hey Eddy, Wij zijn al heel benieuwd naar jullie volgende reisverhalen en we gaan ze zeker volgen!